3 tips om uitstelgedrag tegen te gaan

Foto vanuit de duinen uitkijkend op het strand met de zon in de zee

Als ik later groot ben…..

Dan wordt alles anders. Maar ondertussen tikt de tijd door… dagen worden maanden, maanden worden jaren. Wij zijn geneigd veel voor ons uit te schuiven. Je laat uitstelgedrag zien – taken die je je had voorgenomen om te doen doe je niet. Dit is opzich geen drama als je hier okay mee bent. Maar bij uitstelgedrag komt vaak ook een rot gevoel bij kijken, omdat je jezelf teleurstelt. Je komt de afspraak die je met jezelf had gemaakt niet na. En hierdoor voel je je gestresst, gefrustreerd en verdrietig.

Waarom stellen we taken uit?
Omdat het de makkelijke optie is. Je hoeft dan namelijk nog geen keuze te maken. Want bij een keuze maken hoort een risico, namelijk het risico dat je de verkeerde keuze maakt (Lees: FOMO). Ook hoef je nog niet in actie te komen. Je kan lekker op de bank blijven liggen, in plaats van actie te ondernemen (‘komt morgen wel’). Herkenbaar?

Maar wij weten allebei dat door taken uit te stellen, je het jezelf alleen maar lastiger maakt.

Uitstel maakt gemakkelijke dingen moeilijk en moeilijke dingen nog moeilijker

Mason Cooley

In deze blog deel ik 3 tips met je om jouw uitstelgedrag tegen te gaan. Klaar voor?

3 tips

  1. Bedenk wat je wilt doen of welke taken je wilt volbrengen, committeer je hieraan en deel dit met anderen. Zet de taken die je wilt doen in je agenda, met een deadline. Vele van ons werken beter met een deadline in het achterhoofd – denk maar terug aan je toetsen op de middelbare school. Deel deze taken met je vriend of vriendin en vraag diegene je te checken. Zo bereik je je opgestelde doelen eerder dan gepland!
  2. Heb jij korte termijn doelen voor jezelf opgesteld? Korte termijn doelen zorgen voor actie. Want als jij alleen grote doelen voor jezelf hebt, ga je uitstellen – het hoeft tenslotte pas over een jaar volbracht te zijn. Dus hak je grote doel in kleine doelen op want dit zorgt voor actie. Grote kans dat je dan je grote doel ook veel sneller bereikt.
  3. Kies 1 doel waar jij je de komende tijd op gaat richten. Uitstelgedrag komt vaak voor voort uit een gebrek aan overzicht en focus. Je stelt jezelf teveel doelen, je wilt teveel doen en tegelijkertijd doe je niks omdat je focus mist. Dus kies 1 doel voor de komende maand en stort je daarop!

Als jij vandaag begint met jouw leven actief vorm te geven, als jij stopt met uitstellen, dan leef jij eerder het leven dat jij wilt leiden.

Let’s go, you are in charge!

Wat kun jij vandaag doen om dichter bij je doel te komen?

Liefs Eva

Geef een reactie