Stop je mentale zoektocht naar geluk

zoektocht naar geluk

De mentale zoektocht naar geluk

Maakt dit mij gelukkig? Waarom doe ik dit? Is dit het juiste pad? Vragen die wij vaak aan onszelf vragen. Bij elke keuze die wij maken, bij elke activiteit die we doen maar ook als we ’s avonds in bed leggen.

Maar wanneer je jezelf dit constant afvraagt, vergeet je te genieten van het moment. Je bent dan zo druk met het beantwoorden van de vraag, met het (over)analyseren dat je niet in het hier & nu leeft. Je zit dan voortdurend in je hoofd en hierdoor kun je niet ontspannen en genieten. Onderzoek wijst uit dat het continu zoeken naar geluk je juist ongelukkig maakt.

Wie zoekt zal niet vinden

Huh, maar hoe moet het dan wel? Ga niet op zoek naar geluk maar ga dingen doen die jou gelukkig maken. Je wordt gelukkig van activiteiten waar je in de flow van komt.

Wat is Flow?

Flow als mentale staat is als eerste bedacht door psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi. Hij stelt dat wanneer je in de flow zit, de volgende dingen aan de orde zijn:

  • Je hebt complete aandacht voor wat je doet, gefocuset en geconcentreerd
  • Je hebt een gevoel van exctase, je voelt je niet in je alledaagse leven
  • Er is duidelijkheid – je weet wat je moet en voelt meteen hoe goed je dit doet
  • Je weet dat je de juiste vaardigheden hebt om de taak uit te voeren
  • Je maakt je om niks anders meer druk
  • Je hebt geen besef van tijd
  • Je bent intrinsiek gemotiveerd en ervaart voldoening

Volgens Csikszentmihalyi ontstaat flow wanneer de taak voldoende uitdaging biedt en jij tegelijkertijd het gevoel hebt dat jij de juiste vaardigheden hebt om de klus te klaren. Dus zowel uitdaging als vaardigheden zijn randvoorwaarden om in de flow te komen.

Hoe meer momenten van flow jij in je leven hebt, hoe meer geluk jij zult ervaren.

Dus als je weet dat jij gelukkig wordt van jouw vriend of vriendin, investeer tijd in diegene. Plan vaker een afspraak in en geniet van het moment samen. Of als jij weet dat je gelukkig wordt van vaak sporten, ga daar dan voor. Maak hier tijd voor vrij. Zoek die momenten van Flow op.

En experimenteer, ga op onderzoek uit en check naderhand of je blij werd van deze activiteit. Evalueren en analyseren doe je na de activiteit, niet tijdens het moment. Stop met die continue mentale zoektocht naar geluk, maar ga genieten, ervaren & beleven. Deze mentale vragen over geluk weerhouden ons juist van dát naar wat je op zoek bent!

Wie stopt met de mentale zoektocht naar geluk, zal geluk ervaren!

Liefs Eva

 

Geef een reactie